main

Trege nettsider straffes hardere

februar 23, 2015 — by Øyvind Frøland0

screenshot.235.jpg

Det anslås at over USD $3 milliarder går tapt hvert år som følge av for trege nettsider - i USA alene. Noen liknende tall foreligger ikke her i Norge, men vi kan bare anta at beløpet ikke er ubetydelig, og at det blir stadig verre.

Du har hørt det før; trege nettsider korrelerer med tapt trafikk, tapt salg og tap av kunder. Og jeg kan fortelle deg at det er i ferd med å bli verre. Det er i ferd med å bli verre fordi du og jeg ikke lenger aksepterer dårlige handleopplevelser, og har blitt langt mer illojale, kombinert med at netthandelen stadig vokser og nettbutikkene blir stadig tregere (ironisk nok).

Av egen erfaring kan jeg si at hvis noe går galt i handleprosessen, eller går så tregt at kunden tror at noe er galt, så mister vi sannsynligvis salget.  Kunder, meg selv inkludert når jeg sitter på den andre siden av bordet, frykter at noe har gått galt i handleprosessen hvis siden laster tregt. Det  gir ingen god handleopplevelse.

En dårlig handleopplevelse medfører at kunden går til konkurrenten for å handle. Med det samme, eller neste gang. Kundene, du og jeg, har blitt mer illojale fordi konkurransen er større og det har blitt flere alternativer å velge blant. Trege nettsider straffes hardere enn før. Ironisk nok blir nettbutikker stadig tregere. Tall fra USA indikerer at medianen blant topp 100 nettbutikker har blitt 23% tregere fra 2013 til 2014.

Hva er raske Sider?

Raske sider lastes helst på om lag 1 sekund, og i alle fall i løpet av 2 sekunder. Det hersker nå rykter som sier at Google snart kommer til å straffe nettsider som bruker lenger tid enn 1 sekund på å laste, men disse kan i alle fall ikke jeg bekrefte (ennå). Det som er sikkert er at Google allerede straffer trege nettsider i søkeresultatene, og at brukerne dine hater trege nettsider.

Hvor rask siden din er finner du ut på for eksempel Pingdom eller GTmetrix. Vær oppmerksom på at disse verktøyene ofte tester fra en litt uheldig lokasjon (på den andre siden av Atlanterhavet) med mindre du spesifiserer noe annet:

Pingdom Full Page Test
Pass på at du velger lokasjonen som er nærmest din webserver.

 

 Hjelp, siden min er treg!

Ok, så er WordPress-siden din treg. Du er riktignok ikke alene om det, men det hjelper ikke akkurat på problemet. Hva nå?

  1. Velg riktig hosting-leverandør. Du får det du betaler for også i denne bransjen. Det behøver ikke koste høyre kneskål og din førstefødte, men det koster heller ikke 10,- i året – eller i måneden.
  2. Velg theme med omhu. Det er mye pent å velge i, men mange sliter med ytelsen. Bruk tid på å undersøke om ytelsen er god nok. Hvis du er lat finnes det en del ytelsestester på Internett, blant annet her: http://colorlib.com/wp/fast-loading-wordpress-themes/
  3. Ikke installer unødvendige plugins. Slett også plugins du ikke bruker. Unødvendige plugins utgjør dessuten en sikkerhetsrisiko.
  4. Installer Plugin-Organizer. Utvidelsen lar deg styre hvilke plugins som er aktive på hvilke sider.
  5. Installer Float Social Bar. Det finnes mange plugins for sosiale medier, og de fleste gjør nettsiden din tregere, men ikke denne.
  6. Installer W3 Total Cache. Utvidelsen kan forbedre hastigheten på sidene dine drastisk, og det eneste du behøver å gjøre er å installere den. Du må imidlertid være oppmerksom på hva du cacher slik at du ikke serverer brukere feilmeldinger og annet rask.
  7. Installer Remove query strings from static resources. Utvidelsen fjerner query strings fra statiske ressurser som CSS og JavaScript og reduserer tiden det tar å laste inn siden.

Helt til slutt; tenk også på at WordPress ikke egentlig er en plattform for nettbutikker. Det begynte som en plattform for bloggere, og ble hacket til å være en plattform for hjemmesider. I dag har det endelig vokst til å være en god plattform både for bloggere og for hjemmesider generelt, men blir hacket for å drive nettbutikker. Hvis du driver en stor nettbutikk finnes det plattformer som er utviklet spesielt for dette, og det er ikke WordPress. Disse plattformene lar seg dessuten integrere i WordPress – hvis du (er sikker på at du) ønsker det.

Kilde: http://www.webperformancetoday.com/2014/10/30/scary-ecommerce-web-performance-infographic/